دانلود مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازي 27 ص

دانلود مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازي 27 ص

دانلود مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازي  27  ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات


دسته بندی : وورد


نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )


تعداد صفحه : 27 صفحه




 قسمتی از متن word (..doc) : 


 


‏2


‏جوانان و‏ اوقات‏ فراغت مجازي


‏مقدمه


‏اينترنت عرصة مهمي را براي تحقيقات اجتماعي و آزمودن ‏نظريه‌هاي مربوط به اشاعة تکنولوژي و اثرات رسانه‌ها فراهم ساخته‌است. بخشي از اين ‏جاذبه به ‌واسطة قابليت ادغام شيوه‌هاي ارتباطي و صورت محتواي ارتباط است. ‏جاذبه‌هاي ديگر مربوط به اثرات و کارکردهاي اجتماعي اين رسانه و محيط‌هاي مختلف آن ‏براي افراد و اجتماعات محل زيست آنها و به‌ويژه براي جوانان به‌عنوان پيشگامان ‏نوآوري و مصرف اين رسانة جديد مي‌باشند.


‏طولاني شدن دورة جواني و نوجواني، رواج ‏شيوه‌هاي جديد رفتار اجتماعي براي‌پر کردن فضاي زندگي، فردي‌شدن و كم‌رنگ‌شدن ‏شکاف‌هاي متداول اجتماعي، اهميت يافتن سبك زندگي و «سياست زندگي» براي جوانان، از ‏هم پاشيدگي شبکه‌هاي سنتي همسايگي و نوسازي شهري از جملة زمينه‌هاي اصلي هستند که ‏شرايط جديدي را پيش روي جوانان قرار داده‌اند. آنچه در کنار اين روندها و متاثر از ‏رشد رسانه‌هاي جديد قابل ذکر است اهميت بيش از پيش حفظ و تنوع در اوقات فراغت براي ‏جوانان است. اولين نسل آشنا با کامپيوتر و تکنولوژي‌هاي ارتباطي را بايد نسل فعلي ‏دانست. بسياري از آنان مي‌توانند با طيفي از نرم افزارهاي کامپيوتري کار کنند و ‏به‌راحتي آن را بفهمند. اين تحولات تکنولوژيک علاوه بر تأثير بر ذوق، سليقه و نياز ‏ارتباطي آنها، گذراندن اوقات فراغت آنها را نيز تحت تأثير قرار داده‌است. دو فرآيند «‏رسانه‌اي‌شدن»( mediatisation) ‏و «خانگي شدن»(domestification) ‏توصيف‌کنندة گذران ‏بخش عمده‌اي از فراغت جوانان در جوامع مدرن است. جوانان فراغت خود را بيش ازپيش در


‏3


‏خلوت سپري مي‌کنند و براي سرگرم شدن به طور فزاينده‌اي به رسانه‌هاي جديد متکي ‏هستند.


‏ارتباطات باواسطة کامپيوتر (CMC)‏، «‏فرهنگ فراغت» و «اجتماع فراغت» را نيز ‏تحت‌الشعاع قرارداده‌است. شبکه‌هاي کامپيوتري جهان فرهنگ‌هاي جديدي را در ده سال ‏گذشته پديد آورده‌اند كه تأثيرات شگرفي را در تعاملات و روابط اجتماعي برجاي گذارده ‏است. (رين گولد، 1994: 4)


‏چت‌روم‌ها (chat rooms) ‏يا ميدان‌هاي چندکاربردی (multi-user-dungeons) ‏به‌عنوان يکي از پرطرفدارترين «ميدان‌هاي»


‏اينترنتي ‏شرايط جديدي را پيرامون کاربران خود قرار داده و مرزهاي تازه‌اي را در شکل‌گيري ‏خرده‌فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و هويت جوانان پديد آورده‌اند.


‏گمنامي، سرعت ارتباطات و ‏سيال بودن آن پيامدهاي گسترده‌اي را در روابط جنسيتي و الگوهاي ارتباطي و دوست‌يابي ‏جوانان بر جاي مي‌گذارد. تداخل طبقه با جنسيت و جغرافيا مي‌تواند فضاي آزادکننده‌اي ‏را براي دسته‌اي از جوانان پديد آورده و مرزبندي‌هاي رايج جنسيتي و اجتماعي را در ‏فرهنگ جوانان کمرنگ سازد. ارتباطات اينترنتي در محيط‌هاي چت، ضمن آنکه تقويت‌کنندة ‏روابط غير وابسته به زمان و مکان گرديده است، به‌ محملي براي جستجو و ارضاي ‏کنجکاوي‌هاي جوانان نيز تبديل شده‌است. علاوه بر اين، فضاي مجازي و ديجيتال اينترنت ‏صورت‌هاي جديد مشارکت‌هاي اظهاري و عاطفي را جايگزين صورت‌هاي متداول مشارکت سياسي ‏و اجتماعي در عرصه‌هاي «حقيقي» جامعه ساخته‌است (نگاه کنيد به سيورلا، 2000). در ‏وجه منفي، استدلال بر اين است كه سرگرمي‌هاي مجازي اينترنتي عموما



 


 




 


تصاویری از چند صفحه نخست فایل :